Disky
Disky
Kvalitní litá kola dokážou změnit vzhled vozu k nepoznání. Ve většině případů je to první krok k tomu, abyste ze šedivého průměru sériové produkce začali vytvářet vůz podle svých představ. Bavíme se především o estetickém hledisku, ale připomeneme si že "elektrony" mají i několik dalších výhod:
1 - lehčí kola snižují celkovou velikost neodpružené hmoty, což se pozitivně projevuje na jízdních vlastnostech vozu. Pokles hodnost setrvačních sil rotujícího kola zvyšuje dynamiku akcelerace i brzdění.
2 - když budete směřovat k záměně originálního rozměru za kola podstatně širší, navíc podrtžené nízkoprofilovými pneumatikami, získáváte další plusové body, a to nejen díky skvělému vzhledu. Širší pneumatika má podstatně větší styčnou plochu s vozovkou, což oproti klasické pneumatice snižuje proklus při akceleraci a intenzivním brzdění. Díky větší adhezní síle je hranice smyku při rychlém průjezdu zatáčkou podstatně výše.
Jisté nevýhody:
1 - široké pneumatiky (především zadní) mají větší tendenci opotřebení. Jedná-li se o opravdové "válce" je rozdíl v rychlosti zejména v ostrých zatáčkách na vnitřní a vnější hraně pneumatiky dost značný, což místo odvalování způsobuje smýkání po vozovce.
2 - šířka kola podstatně zvyšuje riziko akvaplaningu při rychlé jízdě na mokré vozovce. Díky nízkému měrnému tlaku pneumatiky na vozovku se hůře odvádí voda ze styčné plochy. Aby jízda byla bezpečná je nezbytné aby dostatečná hloubka desénu (min. 3 mm). Nechat však obuté široké pneu i na sněhu, to už je skutečná "zabíječka".
3 - vyšší valivý odpor širokých pneumatik ubírá také určitou část výkonu motoru. Dejte pozor aby se váš vůz nezadýchavál. Museli by jste přidat nějaký ten "watík" do motoru.
4 - "válce" vyžadují trochu větší ovládací sílu na volantu, mají tendenci k vedení ve vyjteých kolejích na silnici, což trochu ztěžuje řízení.
5 - nízký profil pneumatiky má sice skvělé vodící vlastnosti, ale útlum je dost mizerný. Jestliže navíc máte tvrdé pružiny je jízda po nerovnostech nejlepší cestou k tomu, aby vám vyrazila dech.