Spoilery
Spoilery
Záležitost zejména estetická a designérská. U závodních speciálů je funkce spoilerů pouze aerodynamická, která optimalizuje jízdní vlastnosti. Zásady, které by jsme si měli uvědomit. Tady jich pár je:
1 - hodně lidem záleží na vzhledu, ale nezapoměňte že když je křídlo mohutnější, tím má větší čelní odpor. Je potřeba přidat také motorový výkon, aby jsme jezdili svižně jako dříve.
2 - to se týká i měnších a špatně navržených křídel. Nemusí se tedy jednat jen o velikosti plochy ,ale též i o proudění vzduchu kolem ní. Mělo by tedy splňovat od výrobce aerodynamiku ,věnujte ji tedy pozornost.
3 - velikost spoileru (ve tvaru obráceného křídla zejména) je úměrná také jistá přítlačná síla. Pokuď je umístění nevhodné, může to narušit celkové vyvážení vozidla.
4 - volte spoilery, jejichž materiál a též tvar umožňuje částečnou opravitelnost. Když se vám zakulacený kevlerový spiler po nárazu rozpraskne jako trabant, těžko ho dáte do původního stavu.
Přední spoiler : (neboli nárazník) - prvotní funkce - aby usměrňoval proudění pod vozidlem a zabraňoval tak nežádoucím vztlakovým silám a zároveň přiváděl potřebný vzduch k chladičům, resp. k brzdám. Jsou různé tvary od decentně estetických až po kompletní přední masku, která dokáže změnit tvář vozidla i obash vaší peněženky.
1 - jestli že si pořizujete mohutný čelní spoiler, dbejte na funkčnost.. Otvory pro přívod vzduchu k chladičům jsou samozřejmosti, jestliže spoiler zakrývá větší plochu i pod vozidlem ( ve srovnání s originálem), je důležité, aby netrpěly i brzdy. Když zastíníte proud chladného vzduchu, že pro něj nemáte patřičný vstup, brzdy se přehřejí a je zle. Samozřejmě úpravci na tyhle věci myslí, takže s to týká jen domácích projektů. :o)
2 - velikost - vzdálenost od vozovky, volte u čelního spoileru podle komunikací, po kterých se pohybujete.. Takové tkzv. "lízátko" je krásná věc, ale na českých silnicích bude dost trpět a vy též. Jestliže jste fanoušci rally, kde se jezdí na lesní a polní cesty, raději radím nemít ve spodu spoilery vůbec. :o)))
Zadní spoiler
myslím že je to nejpopulárnější tuningocý komponent. Dává vozu ten správný sportovní charakter.. Původ lze najít v motorsportu, kde u klasických sportovních prototypu přítlačná sílá pommáhala s přenosem výkonu ze zadní poháněné nápravy na vozovku. Shrnuto vše dohromady - jestliže chcete zdůraznit sportovní charakter daného modelu, alespoň náznak spoileru nesmí nikdy chybět.
1 - zadní spoiler podléhá silně módním trendům, je tedy potřeba při jeho výběru postupovat rozumně. Jestliže jej navrhoval dobrý designér, bude k vašemu vozu ladit neustále, ale jestli jste ho pořídili na burze, nejspíš bude mít stejné využití jako sádroví trpaslíci.
2 - při montáži mohutného zadního křídla se asi dost výrazně zhorší výhled dozadu. Tím pádem zvažne i výběr zpětného zrcátka. Takže jestli máte malý zrcátko, berte sebou raději závozníka :o)
3 - prvek který patří mezi oblíbený jsou křídelka na zadní hraně střechy. U aut se splývající zádí je však nutno dbát na to, aby nedocházelo k příliš velkému rozvíření poudu vzduchu, což může mít za následek znečišťování zadního skla.